Η όπερα στο σχολείο

8 και 9 Νοεμβρίου 2012
 «Η Όπερα διαδραστικά στα Δημοτικά Σχολεία με την Εθνική Λυρική Σκηνή»

Εθνική Λυρική Σκηνή
Ο Κουρέας της Σεβίλλης

Το σχολείο μας επιλέχτηκε από την Εθνική Λυρική Σκηνή να συμμετάσχει στο νέο της φιλόδοξο πρόγραμμα περιοδειών με παραστάσεις διαδραστικού χαρακτήρα στασχολεία της επικράτειας, με το κλασσικό αριστούργημα του Τζοακίνι Ροσσίνι, Ο κουρέας της Σεβίλλης, ειδικά προσαρμοσμένο για παιδιά.
Η Λυρική στο σχολείο μας ήταν αναμφισβήτητα το γεγονός της χρονιάς.
Ερχόμενη η ομάδα της Λυρικής στον χώρο μας, έδωσε στα παιδιά τη δυνατότητα
να έρθουν σε επαφή με τον μαγικό κόσμο της όπερας, ένα καλλιτεχνικό είδος όχι
και τόσο γνωστό σε εκείνα. Οι μαθητές είδαν, έμαθαν, γνώρισαν, μίλησαν με τους
συντελεστές, άγγιξαν και έπαιξαν με τα όργανα, καθώς και με τους μονωδούς και
τους μουσικούς. Μια εμπειρία που από τα περισσότερα παιδιά χαρακτηρίστηκε ως
μοναδική και ίσως ανεπανάληπτη.
Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα περιελάμβανε δράσεις με κύριο στόχο τα παιδιά
να εκτιμήσουν, να κατανοήσουν και στη συνέχεια να κατακτήσουν έννοιες της
τέχνης της όπερας, αλλά και να ψυχαγωγηθούν, με την ουσιαστική έννοια του
όρου . Οι εκπαιδεύτριες της Ε.Λ.Σ «κινούσαν τα νήματα» με ποικίλους και
πρωτότυπους τρόπους δίνοντας στα παιδιά το τιμόνι να «ηγηθούν» στα θεατρικά και
μουσικοκινητικά δρώμενα, δείχνοντάς τους παράλληλα τεχνικές της όπερας και του
θεάτρου μέσα από διαδραστικά και ομαδικά παιχνίδια.
Η δημιουργική ενασχόληση των μαθητών με το μουσικό θέατρο, αλλά και με την τέχνη του θεάτρου γενικότερα, που αποτελεί κράμα πολλών τεχνών, ενισχύει τη
συμμετοχική δράση σε ομάδες, βοηθάει τα παιδιά να βελτιώσουν την εποικοινωνιακή
τους ικανότητα, να εμπλουτίσουν την φαντασία τους, να δουλέψουν την έκφρασή
τους, να ελέγξουν τα συναισθήματά τους, να «κοντρολάρουν» και να οριοθετήσουν
το σώμα και τη φωνή τους, να καλλιεργήσουν τη δημιουργική τους σκέψη και κρίση.
Στα πλαίσια του μαθήματος της θεατρικής αγωγής, τα παιδιά γνώρισαν και έπαιξαν με το κείμενο της συγκεκριμένης όπερας, δημιουργώντας στη συνέχεια τα δικά τους κείμενα μέσα από τα εργαστήρια γραφής, που έγιναν. Το κείμενο του Κουρέα της Σεβίλλης αποτέλεσε αφορμή τα παιδιά να δουλέψουν τα πρόσωπα του έργου μέσω αυτοσχεδιασμών, να ταυτιστούν μαζί τους, να «μαντέψουν» τα συναισθήματα των ηρώων της όπερας, να επηρεάσουν ή ακόμα να αλλάξουν την εξέλιξη του έργου χρησιμοποιώντας τον «διάδρομο συνείδησης», τεχνικής της ανάπτυξης του δράματος.
Μέσα από θεατρικά παιχνίδια οι μαθητές προσέγγισαν φαντασιακά άλλους τόπους, εποχές και καταστάσεις, έπαιξαν με την τεχνική του ονείρου, χρησιμοποίησαν τεχνικές του θεάτρου όπως παντομίμα και «σκηνοθέτησαν» τα ίδια τον εαυτό τους.
Όσον αφορά στο εικαστικό κομμάτι τα παιδιά ήρθαν σε επαφή με τη δημιουργία κοστουμιού, την έννοια του μεγέθους (πανώ) και της κατασκευής σκηνικού. Οι μαθητές του σχολείου μας έπαιξαν ενεργό ρόλο στο ανέβασμα του «Κουρέα της Σεβίλλης» κρατώντας το χορωδιακό κομμάτι της όπερας.
Μέσα από την συνολική εκτέλεση του εκπαιδευτικού προγράμματος τα παιδιά
βίωσαν πώς ακριβώς ανεβαίνει μια παράσταση όπερας από την αρχή μέχρι και το
τέλος της, γνωρίζοντας όλους τους συντελεστές, καθώς και τα επαγγέλματά τους, την
άριστη συνεργασία τους, κατανόησαν την διαδραστική και άμεση σχέση ηθοποιού ?
θεατή και την έννοια του θεατρικού χρόνου, καθώς και την διαφοροποίησή του από
τον πραγματικό.
Κλείνοντας, θα θέλαμε να συμπληρώσουμε ότι θα επιθυμούσαμε να έχουμε ξανά τη δυνατότητα να πάρουμε μέρος σε κάτι ανάλογο μελλοντικά και επικροτούμε
θερμά την ιδέα του ερχομού της τέχνης της όπερας στα δημοτικά σχολεία και δη στα
σχολεία της επαρχίας.

Οι διδάσκουσες των καλλιτεχνικών μαθημάτων
Ιωάννα Κίσσα ? Θεατρολόγος
Γεωργία Κοντοκώστα ? Μουσικός
Αφροδίτη Ιακωβάκη ? Εικαστικός

[slideshow id=23][nggallery id=23]

Σχετικές δημοσιεύσεις

Αφήστε ένα σχόλιο